Een bij is een bij is een vlieg

Met het heerlijke weer zijn er ook weer veel insecten in mijn #1000soortentuin te vinden. Soms lukt het me er een paar vast te leggen op de foto. Bij het determineren was ik blij verrast over welke soorten ik had gevonden, want eerlijk gezegd kan ik ze nauwelijks onderscheiden 😏.

Zo vloog deze #kegelbijvlieg al een tijdje in een vast rondje boven de picknicktafel. Toen hij eindelijk even pauzeerde, kon ik hem vastleggen. Van een afstand kan deze bijachtige zweefvlieg verward worden met een blinde bij (eveneens een zweefvlieg), dus ik zat er niet heel erg naast (ik dacht inderdaad een blinde bij te hebben gevonden). 


kegelbijvlieg


Deze pluizige vriend herken ik inmiddels als de #gehoordemetselbij. Hoewel deze dus ook in een lichte variant bestaat en ik dus ook nog wel eens teleurgesteld ben als ik hem niet heb herkend en het hem toch blijkt te zijn. Of het een gehoornde metselbij is of niet, is te zien aan het vrouwtje, die hebben namelijk typische hoorntjes op hun kop. Overigens lijkt het of deze wel ons zelfgemaakte insectenhotel al heeft gevonden. Er zijn wat kamertjes bezet!

gehoornde metselbij


Dit bijtje dat in de erysimum zat, kon ik ook niet identificeren, dus ik was blij verrast dat het een #gewonesachembij was. Ik was daar al naar op zoek, want die kun je schijn je te kunnen vinden in deze tijd van het jaar en dan vooral op longkruid. Maar erysimum vinden ze blijkbaar ook lekker.


gewone sachembij


In de heg kwam ik ook nog deze zweefvlieg tegen. Dit blijkt een #bandzweefvlieg te zijn. Heel nuttig in de tuin, want hun larven houden de planten vrij van bladluizen. Er zijn verschillende soorten bandzweefvliegen, maar van deze foto is niet te identificeren welke soort het hier om gaat helaas.


bandzweefvlieg


En ten slotte legde ik deze #snorzweefvlieg al zweefvliegend vast. De naam komt van de zwarte streepjes die lijken op snorretjes. Deze zweefvlieg zal ik komende zomer nog wel vaker tegenkomen, want het is de meest voorkomende zweefvlieg van Nederland. 

snorzweefvlieg




 
   

             #1000soortentuin

                    20. kegelbijvlieg
                    21. gehoornde metselbij
                    22. gewone sachembij
                    23. bandzweefvlieg
                    24. snorzweefvlieg


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties

  1. Mooie foto's en fascinerend om eindelijk het verschil te zien tussen een bij en een zweefvlieg!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten