Een rondje in de voortuin

Vooralsnog ben ik vooral in de achtertuin druk op zoek naar alles wat beweegt om dat vast te leggen op foto. Dat blijkt nog niet gemakkelijk, want de meeste diertjes zitten niet erg stil. En als ze stil zitten, zitten ze op onhandige plekken waar ik niet bij kunt met mijn grote lens. Met mijn telefoon zijn de foto's sowieso van mindere kwaliteit en moet ik meestal tè dichtbij komen. Dat vinden de meeste (vliegende) dieren niet zo leuk. Maar vandaag was het dus tijd voor een rondje in de voortuin, met mijn gewone camera met grote lens. 

De eerste die ik veelvuldig tegenkwam en ook direct zelf herkende was het #zevenstippeliglieveheerstbeestje. En dan wel de larve met zijn karakteristieke uiterlijk. Op de hoeveelheid afgaande hoef ik me geen zorgen te maken over de luizen, want daar is de larve van het welbekende lieveheersbeestje dol op.

zevenstippelig lieveheersbeestje (larve)


De volgende die ik tegenkwam was de #vuurwants. Die had ik vorig jaar ook al eerder gezien. Qua naam was ik wel in de war met een verre neef, maar ObsIdentify gaf uitsluitsel. Ik moest er even achteraan rondom mijn Red Robin (een struik met rode bladeren) en dat klopt wel, want daar zuigen ze de plantsappen van op 😕

vuurwants


Deze vloog al een tijdje rondom de struik van de buurman, samen met een maatje. Ik was nog maar net op tijd om een foto te maken toen deze #zandbij even stilhield op het blad. Dat denk ik tenminste, misschien vlogen er ook nog andere, voor mij nu dus onbekende, dieren in het rond...

zandbij


Op het moment dat ik de zandbij vastlegde, was ik namelijk eigenlijk bijzonder geïntrigeerd door deze #gewonewolzwever. Noem hem maar gewoon! Op wikipedia staat een interessant plaatje van een gewone wolzwever die een ei 'schiet' en dat doen ze in nesten van zandbijen! Geen toeval dus dat ik die samen aantrof. 

gewone wolzwever


Ook in de voortuin kwam ik al eerder deze week de #huisspringspin tegen. Springspinnen kunnen, voor een spin, erg goed zien en bespringen dan ook letterlijk hun prooi. 

huisspringspin



 
   

             #1000soortentuin

                    25. zevenstippelig lieveheersbeestje
                    26. vuurwants
                    27. zandbij
                    28. gewone wolzwever
                    29. huisspringspin


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties