Liever dan lief?

In mijn #1000soortentuin ben ik de afgelopen dagen al verschillende lieveheersbeestjes tegengekomen. Lieveheersbeestjes zijn onder te verdelen in de inheemse soorten, waaronder het al door mij gespotte zevenstippelige lieveheersbeestje en de Aziatsische soorten, die invasief en agressief zijn. 

Evengoed tel ik de aziatische lieveheersbeestjes mee in mijn #1000soortentuin. Zoals dit #veelstippigeaziatsichelieveheersbeestje. Die heeft dus veel stippen, of juist weinig. Dat ligt aan hoeveel licht het lieveheersbeestje krijgt. Determinatie is daardoor soms lastig, maar deze is wel vrij duidelijk.

veelstippig Aziatisch lieveheersbeestje

De origine van het #niervleklieveheersbeestje is dan weer onbekend, maar deze soort komt algemeen voor in heel Nederland. Dit lijkt altijd een negatief van een gewoon lieveheersbeestje, want in plaats van rood met zwarte stippen is deze zwart met rode stippen. Ik zag er ook een met vier stippen, maar had toen helaas mijn camera niet bij de hand. 

niervleklieveheersbeestje

En dan kwam ik nog dit #negentienstippeliglieveheersbeestje tegen. Het lijkt meer op een tapijtkever dan een lieveheersbeestje, want dit is een wat ovalere soort. Hij komt van nature al voor in Nederland, maar is vooral te vinden in moerasachtigere gebieden. Die van mij was dan denk ik een beetje verdwaald.


negentienstippelig lieveheersbeestje




 
   

             #1000soortentuin

                    33. veelstippig Aziatisch lieveheersbeestje
                    34. niervleklieveheersbeestje
                    35. negentienstippelig lieveheersbeestje


🔀 bekijk ook de hele lijst.





Reacties