Liever kwijt dan rijk

De afgelopen week is de tuin wakker geworden, de vogels bouwen nestjes (maar nog geen eitje gezien in ons huisje..), de bijen en hommels zoemen tussen bloemen en in de heg komen worden de overwinterende insecten wakker. Helaas worden ook andere diertjes wakker, getuige de slijmerige sporen en de aangevreten planten 😒 Er zijn twee boosdoeners, die ik liever kwijt dan rijk ben. Nadat ik ze geteld heb, dan natuurlijk. De eerste van de twee heb ik al vastgelegd: de #segrijnslak. Aan zijn grootte te zien heeft hij al behoorlijk wat verse blaadjes achter zijn maar liefst 14.000 tandjes.


segrijnslak


Gelukkig zijn niet alle slakken zo vraatzuchtig wat betreft mijn planten. Als ik de berichten op internet moet geloven ten minste. De #zwartgerandetuinslak is te herkennen aan zijn zwarte strepen. Hoe meer zwarte strepen, hoe meer beschut hij leeft (die van mij heeft behoorlijk wat schaduw gezien dus). Deze slak eet bijvoorbeeld eitjes van andere slakken, maar ook dode blaadjes en dode regenwormen. Die beland dus ook niet in de groenbak, maar mag blijven.


zwartgerande tuinslak


Anders dan zijn naam doet vermoeden, kwam ik ook nog deze #grofgerandegrasslak tegen op de muur. Wel had hij inderdaad grove ribbels op zijn huisje, anders dan de meeste slakken die ik in mijn tuin vind, die een glad huisje hebben (of het zonder huisje moeten stellen).


grofgeribde grasslak



 
   

             #1000soortentuin

                    16. segrijnslak
                    17. zwartgerande tuinslak
                    18. grofgeribde grasslak


🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties