Twee vliegen in een ...

Deze zag ik van de week door het raam op buiten op de grond ondersteboven rondjes zoemen, zoals alleen een vlieg in nood dat kan. Uiteraard heb ik hem eerst rechtop geholpen, voor ik hem op de foto heb vastgelegd. De identificatie-app had er een beetje moeite mee en twijfelde tussen herfstvlieg en dambordvlieg. Na een vergelijkend onderzoek via afbeeldingen op internet, blijkt het een herfstvlieg. Wat ook verklaart waarom hij op zijn einde is. Hij heeft kunnen genieten van een vroeg ingevallen herfst en een herfstachtige winter. De winterse lentedag van vandaag zal hem geen goed hebben gedaan denk ik.



herfstvlieg


Niet veel later die middag, praktisch op dezelfde plek, zag ik dit mooi bronsgevleugelde exemplaar. Bijna werd hij vertrappeld onder kleine rode laarsjes, maar ik kon hem nog net veilig stellen. Waarna ik hem natuurlijk heb vastgelegd en geïdentificeerd. Een elzenvlieg, ook wel bekend onder zijn alternatieve naam slijkvlieg. Ik noteer hem als elzenvlieg want dat klinkt en stuk leuker en bovendien liggen de Elzen liggen hier vlakbij. Hij kwam even buurten in mijn #1000soortentuin.


elzenvlieg

     


 
   

             #1000soortentuin

                    5. herfstvlieg
                    6. elzenvlieg


🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties