Verstopt in de heg

 Na de afgelopen druilerige week, was het een stralend weekend om in de slag te gaan in mijn #1000soortentuin. En verstopt in de heg kwam ik dan ook nog wat kleurrijke diertjes tegen. De heg moest eigenlijk geknipt worden, maar dat bewaren we voor een volgende keer πŸ˜‡


Dit piepkleine felgekleurde diertje werd gevonden door oplettende kinderoogjes, die het maar wat interessant vinden om diertjes te tellen. Het duurde even voor we hem te pakken hadden, want hij had zich goed verstopt. Deze #fluweelmijt is een nuttig diertje, want het eet onder andere spint, bladluizen en springstaartjes. Een gezelliger diertje dan zijn neefje de teek dus! Overigens is dit fluweelmijtje al volwassen, want ik begrijp dat ze met 6 pootjes beginnen en na hun eerste vervelling nog twee pootjes erbij krijgen (waarbij ik ervan uitga dat die sprietjes op zijn kop dus voelsprietjes zijn). Het is dus ook geen insect, maar een spinachtige.

fluweelmijt

De #groenecicade is een klein groen insect met weinig opvallende kenmerken. Er zijn drie algemene soorten, waarvan er twee zoveel op elkaar lijken dat je ze niet kunt onderscheiden. De derde kun je wel betrouwbaar determineren aan de hand van een witte streep op zijn vleugel. De groene cicade in mijn tuin had deze niet, dus is het een van de andere twee... Ze overwinteren in groenblijvende bomen en dus ook struiken, want deze zat in mijn laurierhaag 😊

groene cicade


Deze dikke wants herkende ik zelf al als #groeneschildwants. Blijkbaar wordt hij ook wel stinkwants genoemd, vanwege de geur die hij afscheidt. Het is best een mooi diertje, maar leeft wel van plantsappen, dus voor al te veel is er geen plek in mijn tuin. Waarschijnlijk heeft hij ook overwinterd in de heg, want als volwassene leeft hij 6 maanden, waarvan 3 maanden in de winter.

groene schildwants


Verstopt onder een blad kwam ik ook nog een familielid van de dansmug tegen, zonder een echte naam. Ik noem hem #gevlektedansmug. Eigenlijk heeft hij geen Nederlandse naam maar is hij alleen bekend onder zijn wetenschappelijke, niet zo makkelijk uitspreekbare naam psectrotanypus varius. Hij komt algemeen voor in Nederland, maar ik denk dat dit het langste stukje tekst over dit mugje is. Er is weinig meer over bekend dan dat hij niet prikt en eitjes legt in stilstaand water.

psectrotanypus varius (gevlekte dansmug)



 
   

             #1000soortentuin

                    11. groene cicade
                    12. fluweelmijt
                    13. groene schildwants
                    14. gevlekte dansmug


πŸ”€ bekijk ook de hele lijst.




Reacties