Een spin in de lente

Er zijn al een paar spinnen voorbijgekomen in mijn #1000soortentuin, maar tot mijn verbazing kom ik er nog veel meer tegen. Hoewel een spin je meestal aan de herfst doet denken, komen ze dus jaarrond in de tuin voor (in de winter zitten ze met een soort antivries ondergedoken tussen kieren en spleten, als het niet te hard vriest, komen ze de lente erop weer naar buiten). 

De afgelopen dagen heb ik weer een aantal nieuwe spinnen gespot. In het raamkozijn deed de #venstersectorspin zijn naam eer aan. Ze zijn namelijk genoemd naar het feit dat ze hun web graag weven in het venster. Meestal houden ze zich overdag verscholen in een hoekje van de vensterbank, maar deze kon ik vastleggen in het midden van zijn web. In tegenstelling tot een aantal eerdere spinnen die ik vond, behoort deze tot de kruisspinnen.

venstersectorspin

Deze #huiszebraspin kon ik nog maar net op tijd vastleggen, want op hun 8 pootjes zijn spinnen nogal snel 😉 Deze hoort weer tot de springspinnen en is daarom overdag actief om de prooi op te jagen.

huiszebrapsin

Bijna had ik deze #schorsmarpissa over het hoofd gezien, want hij viel met zijn schutkleur helemaal weg tegen ons bankje. Ook dit is weer een springspin, maar wel een duidelijk forsere soort. Van origine leven ze op boomstammen van bijvoorbeeld oude fruitbomen, maar in de stad nemen ze tegenwoordig ook genoegen met houten schuttingen of tuinhuisjes. Of een houten tuinbankje dus.

schorsmarpissa




 
   

             #1000soortentuin

                    37. venstersectorspin
                    38. huiszebraspin
                    39. schorsmarpissa


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties