Een zonnig hoekje

In de namiddag is het achter in mijn #1000soortentuin nog lekker zonnig, dus voor de rosse metselbijen is het daar heerlijk toeven in het bijenhotel. Ze vliegen daar nog steeds af en aan. Deze middag zag ik daar ook nog een hommel rondvliegen tussen de bloeiende korenbloemen. Ik wist zeker dat het deze keer géén akkerhommel was, want hij was een stuk kleiner en kop en kont waren duidelijk oranje met in het midden zwart (een akkerhommel is meer oranjegrijs gestreept op zijn lijfje). De app was ook heel zeker van zijn zaak: het is een #weidehommel. Wauw, bij alle hommels die ik vorig jaar al heb gezien in mijn tuin, was deze niet bij. 

weidehommel

In hetzelfde stukje tuin zag ik ook deze opmerkelijke vlieg met gele accenten en gevlekte vleugels. Hij luistert naar de naam #groteschermbloemboorvlieg. Er bestaat ook een kleine schermbloemboorvlieg, of het groot en klein op de bloem of op de vlieg slaat wordt helaas niet duidelijk. Naast deze schermbloemboorvliegen bestaan er nog tal van andere soorten boorvliegen, allemaal vernoemd naar de plant waarop ze hun eitjes afzetten. Ik heb er een paar van in mijn #1000soortentuin staan, dus wie weet kom ik er nog een paar tegen 😃

grote schermbloemboorvlieg


Nu ik een tijdje intensief op vliegen en al wat beweegt aan het letten ben, vallen insecten (en andere soorten) die ergens rustig zitten me steeds meer op (vooral dat rustig zitten is fijn, want dan kun je ze nog eens fotograferen). Zo ook deze #gewonependelvlieg, die ik zag terwijl ik naar het zonnige hoekje van de tuin onderweg was (zonnige hoekjes zijn vaak goede plekken om veel soorten tegen te komen). Een zweefvlieg die algemeen voorkomt in tuinen of andere plekken waar er maar bloemen staan.

gewone pendelvlieg




 
   

             #1000soortentuin

                    46. weidehommel
                    47. grote schermbloemboorvlieg
                    48. gewone pendelvlieg


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties