In het water gevallen

In mijn #1000soortentuin ligt ook een klein vijvertje. Een héél klein vijvertje (het is geen #1000soortenvijver 😂), maar het trekt wel leven aan. Zo hebben we al sinds vorig jaar deze #bruinekikker op bezoek. In de winter heeft hij zich ergens terug getrokken, maar ik was blij dat ik hem een tijdje terug weer opeens zag onder zijn steen (of eigenlijk wees iemand anders mij erop). Het is vaak dus even zoeken of hij er is en het was ook lastig hem op de foto te zetten (goed genoeg om het verschil te kunnen zien tussen bruine, groene of andersoortige kikker in ieder geval). Hij kijkt hier een beetje boos, maar dat is omdat ik zijn dakje had weggehaald.

bruine kikker


Nieuw in de vijver dit jaar waren allemaal kleine slakjes, waarschijnlijk meegekomen met de waterplanten. Ik begrijp dat deze #ovalepoelslak rottende plantendelen en algen eet, dus dat is goed nieuws! Daarbij worden ook eventuele eitjes van andere waterbewoners opgegeten, maar zo is de natuur nu eenmaal.

ovale poelslak


Ook in het water kwam ik dit diertje tegen. Ik dacht aan een kronkelende waterworm of iets in die richting. Het bleek inderdaad een #witpootkronkel, helaas is het geen waterdiertje, maar deel van de familie echte miljoenpoten. Ik had hem dus moeten redden, maar daar kwam ik dus te laat achter. Hopelijk heeft hij op eigen kracht weer vaste grond onder al zijn pootjes weten te krijgen en vind ik hem later nog eens in drogere omstandigheden.

witpootkronkel



 
   

             #1000soortentuin

                    54. bruine kikker
                    55. ovale poelslak
                    56. witpootkronkel


🔀 bekijk ook de hele lijst.







 

Reacties