Klinkende namen

Bij het determineren bij de meeste dieren die ik tot nu toe in mijn #1000soortentuin heb gevonden is de naam niet zo spannend, of in ieder geval is de naam vrij voor de hand liggend. Bij sommige soorten echter, is de naam een klinkende verrassing. Zo bleek dit de #bruinevruchtboomsnuittor. Hij behoort tot de snuitkevers (het verschil tussen tor en kever is precies niks) en heeft ook wel de naam behaarde bladsnuitkever. Inderdaad heeft hij kleine haartjes op zijn dekschilden. Dat kun je goed zien op deze macrofoto.

bruine vruchtboomsnuittor


En dit is dan weer de #snuitkeverschildwants. Familie van de wantsen, niet van de snuitkevers 😉 Toen hij in het speelhuisje door een kleine held op sokken werd gespot, klonk een stellig: ik wil niet meer spelen. Toen heb ik hem maar tussen de planten vrijgelaten (uiteraard nadat ik hem op de foto had gezet).

snuitkeverschildwants


Ook een mooie naam heeft deze #roodwangbromvlieg. Op het oog gewoon een dikke vlieg, maar de naam maakt hem interessant. Naast dat zijn wangen dus rood zijn (dat kun je mooi zien op deze foto van Wikimedia), heeft hij ook een blauwe gloed op zijn achterlijf, wat in eerste instantie maakte dat ik hem op de foto wilde om te determineren. (Om aan de 1000 soorten te komen, heb ik sowieso elke vlieg nodig, maar het is leuk om te leren dat er dus zoveel verschillende (brom)vliegen zijn.)

roodwangbromvlieg


Dit spinnetje was naar binnen geslopen en vond het einde op de vensterbank. Ik was er al een paar keer op gewezen door mijn kleine speurneus (die het razend interessant vind dat ik allerlei miertjes en diertjes op de foto zet), dus haalde ik hem op verzoek door ObsIdentify. Ik verwachtte er niet veel van, maar het bleek een #getijgerdelijmspuiter. Hij was al op weg naar de prullenbak, maar we hebben hem eerst nog even fatsoenlijk op de foto gezet, zodat hij ook op de lijst kon.

getijgerde lijmspuiter


 


 
   

             #1000soortentuin

                    50. bruine vruchtboomsnuittor
                    51. snuitkeverschildwants
                    52. roodwangbromvlieg
                    53. getijgerde lijmspuiter


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties