Latijnse namen (1)

 Het wemelt van de Latijnse namen in mijn #1000soortentuin. Eerder schreef ik al over de gevlekte dansmug, die (nog) geen Nederlandse naam heeft, maar inmiddels heb ik al een hele verzameling. Een overeenkomst tussen al deze (voornamelijk) insecten, is dat er weinig meer over bekend is dan dat ze bestaan๐Ÿ˜…

Zo zie ik regelmatig deze #athaliaspec (behorend tot de echte bladwespen) in de tuin. De app heeft helaas wel problemen met deze wesp identificeren, want een van de mogelijkheden was "moederkoren". Maar na verschillende foto's en verschillende hoeken ben ik er wel zeker van dat dit een soort bladwesp is, al weet ik dus niet welke. 

athalia spec


Nog een soort in de wespenfamilie is de #diplazonlaetatorius (behorend tot de gewone sluipwespen). Hoewel je uiterlijke gelijkenissen ziet, weer een heel andere soort. Bijzonder aan dit wespje is, dat het vrijwel altijd vrouwtjes zijn, want ze planten zich parthenogenetisch voort

diplazon laetatorius


Ook de #ichneumonxanthorius behoort tot de gewone sluipwespen, maar is van een andere familie dan de diplazon. Hij is ietwat aan de vroege kant, deze soort vooral in juni en juli te vinden. Patrouillerend langs de heggen, aldus de app. Dat zal dan wel zijn om een geschikt vrouwtje te vinden, want deze soort plant zich volgens de normale weg voort. Overigens is dit een vrouwtje (aangegeven door de validator van de app), misschien wacht ze op haar mannetje.

ichneumon xanthorius


Verder kwam ik nog de #fannialustrator (behorend tot de latrinevliegen) tegen. De naam danken ze eraan dat ze zich vaak op en rondom dierlijke uitwerpselen bevinden. Degene die ik bevond zich gelukkig op een schonere plaats ๐Ÿ˜‰

fannia lustrator


Toen ik bezig was met de schotels weer onder de potten te zetten vanwege het (toen nog) aanhoudende droge weer, vond ik deze #lithobiusspec (behorend tot de steenlopers, onderdeel van de duizendpoten). Misschien dat dit de huissteenloper is, die heeft een donkere streep over zijn rug. Maar zeker weet ik het niet, want bij de 21 bekende soorten steenlopers staat weinig tot geen informatie.

lithobius spec


En dan deze #nephrotomaquadrifaria (behorend tot de langpootmuggen). Behalve deze indrukwekkende naam en een verspreidingsgebied van Iran tot Noord-Europa kan ik er weinig over vinden. Ik moet zeggen dat deze een prachtig geel-zwart kopje en lijfje heeft.

nephrotoma quadrifaria


Dan is deze #tipularufina (ook behorend tot de langpootmuggen maar een andere familie) een stuk saaier, hoewel hij mooi gevlekte vleugels heeft. Van deze familie van langpootmuggen zijn er 61 soorten gedefinieerd. Dat is de grootste familie binnen de langpootmuggen. Ik kan er in ieder geval nog even mee vooruit ๐Ÿ˜…

tupila rufina



 
   

             #1000soortentuin

                    62. athalia spec
                    63. diplazon laetatorius
                    64. ichneumon xanthorius
                    65. fannia 
lustrator
                    66. lithobius spec 
                    67. nephrotoma quadrifaria
                    68. tipula rufina


๐Ÿ”€ bekijk ook de hele lijst.




Reacties