Tuinieren met afleiding

Vandaag was ik in mijn #1000soortentuin aan de slag, maar het was nog niet gemakkelijk om alle zaailingen in de grond te krijgen. Dan vliegt er weer een bijtje voorbij (is het de gewone sachembij of toch een nieuwe?), dan kruipt er weer een torretje te snel weg tussen de bladeren. Tijdens het tuinieren toch nog een aantal diertjes duidelijk genoeg weten vast te leggen om ze te kunnen identificeren met de app 😎

Zo vond ik dit #citroenlieveheersbeestje in de wilde cichorei die ik ging verplanten. Uiteraard dankt hij zijn naam aan zijn kleur. Hij heet ook wel tweeëntwintigstippelig lieveheersbeestje, en dat klopt, want ik tel er 22 op die van mij.

citroenlieveheersbeestje

In het voorbijgaan zag ik ook nog deze vlieg. Hij viel me op omdat hij langwerpiger is dan een gewone vlieg. Het blijkt een #rouwvlieg. Eerlijk gezegd dacht ik daarbij aan die vervelende vliegjes die ik binnen bij mijn planten heb, maar blijkbaar heb je ze ook groter. Die grotere variant heet ook wel Maartse vlieg, wat dan weer niets te maken heeft met de maand maart, want dat komt van Johannes Marcus waar hij naar vernoemd is.

rouwvlieg

Overigens vond ik deze ook wel lijken op de #koortsvlieg, die ik een paar dagen eerder al had gevonden. Ze horen dan ook tot dezelfde familie (zwarte vliegen). 

koortsvlieg

Heel goed verscholen, of eigenlijk goed gecamoufleerd, was deze #bontezandrookwants. Deze hoort tot de bodemwantsen en leeft vooral van zaden. Ik hoop dat hij van pluizebollen houdt, want die liggen er genoeg 😉 Deze heeft overwinterd als volwassen wants en in augustus komen er dan weer jonkies bij. 

bonte zandrookwants




 
   

             #1000soortentuin

                    40. citroenlieveheersbeestje
                    41. rouwvlieg
                    42. koortsvlieg
                    43. bonte zandrookwants


🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties