Vraatzuchtige kevertjes

In mijn #1000soortentuin ben ik al een paar opvallende kevertjes tegen gekomen, met felle kleuren of blinkende schilden. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn haantje de voorste als het gaat om vraatzucht 😉

Zo zag ik als eerste dit felrode kevertje, dat bleek een #leliehaantje. Je raadt het al, dol op lelies. Nu heb ik deze gelukkig niet in mijn tuin, dus het zal een passant zijn, op weg naar lekkerder hapjes. Grappig is dat dit beestje voor ons inheems is, maar in veel andere streken waar hij voorkomt juist een (invasieve) exoot. Dat komt door de export van lelies. Overigens maken ze ook veel lawaai, want ze kunnen behoorlijk knerpen.

leliehaantje


Niet lang daarna zag ik dit blauwe kevertje. Ik dacht een vrij duidelijke blauwe glimmer te hebben gevonden, maar het bleek een #elzenhaantje. En die houden voornamelijk van de els inderdaad, die ik ook al niet in mijn tuin heb.

elzenhaantje


Tot slot zag ik het #rozemarijngoudhaantje. Dit kan nog wel een gevaarlijk kevertje zijn, want ik heb wèl rozemarijn in mijn tuin. Momenteel staat die er nogal verdord bij (een gevolg van droogte, niet van vraatschade), dus wellicht dat ook dit kevertje zijn heil elders zal zoeken... In tegenstelling tot de vorige twee, is dit trouwens een uitheemse soort, die zich wel zeer thuis voelt in Nederland.

rozemarijngoudhaantje



 
   

             #1000soortentuin

                    75. leliehaantje
                    76. elzenhaantje
                    77. rozemarijngoudhaantje


🔀 bekijk ook de hele lijst.








Reacties