Op jacht in de nacht

Het werd tijd om ook eens 's nachts rond te kijken in mijn #1000soortentuin. Ten slotte is er leven genoeg dat zicht alleen laat zien als het donker is. Er zijn alleen al 856 macro-nachtvlinders en bijna het dubbele aantal micro-nachtvlinders. Het aantal dagvlinders valt daarbij met 53 soorten in het niet.

Het zoeken naar nachtvlinders wordt door de enthousiastelingen ook wel #nachtvlinderen genoemd en het is een heel nieuwe wereld, met speciale lampen, recepten om 'smeer' te maken en nachtvlindervallen*. Ik besluit eenvoudig te beginnen met een wit laken en een zaklamp die we toevallig in huis hebben. Het beloofde een goede avond en nacht te worden, want het zou warm blijven. Als je de foto's ziet van zulke avonden van bedreven nachtvlinderaars, dan zitten er wel honderd(en) vlinders op het laken. Ik had dus goede moed een substantiële aanvulling op mijn lijst te maken 😉

Maar.. helaas het viel een beetje tegen. Na alles te hebben klaar gezet begon het wachten. Mugjes vlogen er genoeg, maar nachtvlinders? Uiteindelijk kwam er een nachtvlinder op het laken, een dikke ook nog. De #oranjewortelboorder kwam inderdaad rustig op het laken zitten, zodat ik een foto kon maken. 

oranje wortelboorder

Daarna zagen we nog een vlinder rondvliegen, maar die leek niet dol te zijn op het licht (sommige nachtvlinders komen daar wel op af, andere juist niet). Nadat we hem een paar keer uit het oog verloren, konden we hem toch nog goed zien op de erysimum (favoriet bij vele insecten en dus ook bij nachtvlinders). Wat een plaatje! Maar dit is dus gewoon de #buxusmot 😂 Of je hem nu haat of niet, hij telt wel mee voor mijn lijst.


buxusmot

En tja, dat was het dus. Ik heb nog een rondje door de tuin gelopen en hier en daar wat dieren gezien die (blijkbaar) ook 's nachts actief zijn, maar het is lastig ze zodanig te fotograferen dat ze ook te determineren zijn.




Al met al dus een behoorlijke tegenvaller! De volgende avond heb ik het, met minder hoge verwachtingen, nog een keer geprobeerd. Ook iets minder laat opgebleven 😴 Toen we naar bed gingen zat er één vlinder rustig genoeg om herkenbaar te fotograferen: het #kroosvlindertje. Een lid uit de familie van grasmotten. Ik denk dat het een vrouwtje is, want bij de mannetjes zijn de voorvleugels grotendeels wit.

kroosvlindertje (v)


Nu moet ik dus weer moed verzamelen om het nogmaals te doen want dit schiet natuurlijk niet erg hard op 😅 Ik overweeg nog om aan de slag te gaan met het maken van een 'stroop' en ze zo te lokken. Maar... (en dat is bij het laken natuurlijk ook, wel in iets mindere mate), dan lok ik ze naar mijn tuin van heinde en verre. En dat wil natuurlijk niet zeggen dat die vlinders in mijn tuin léven, wat natuurlijk wel de opzet van deze telling was. Wat vinden jullie?


* Een emmer met eierdozen en een lamp erboven waardoor de vlinders in de eierdozen vallen. De vlinders blijven leven en worden 's ochtends weer worden vrijgelaten.



 
   

             #1000soortentuin

                    134. oranje wortelboorder 
                    135. buxusmot
                    136. kroosvlindertje

                   

🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties