In de war

In de vorige post schreef ik al over de familie van tijgerlangpootmuggen in mijn #1000soortentuin, maar er is nog een familie van langpootmuggen waar ik er al een aantal van heb gevonden: de tipula's. Voor deze familie, met meer dan 70 verschillende soorten, is helaas nog geen Nederlandse naam gevonden, maar wellicht kunnen we wat verzinnen. Het woord tipula komt van het Latijnse tippula, wat waterspin betekent. Nu is dat misschien wat verwarrend, omdat deze naam ook wordt gebruikt voor schaatsenrijders (ten onrechte dus). Je raakt er bijna van in de war 😅 

Maar gelukkig heb ik een nieuw familielid gevonden, met een toepasselijke naam: de #tipulaconfusa. Waarom je van deze mug in de war raakt weet ik niet, maar het is een gangbaar achtervoegsel voor soorten, want er zijn maar liefst 32 soorten die dit als toevoeging achter de soortnaam hebben.

tipula confusa



 
   

             #1000soortentuin

                    178. tipula confusa

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.





Reacties