Latijnse namen (4)

Behalve de bekende vogels die de voederstations alweer hebben gevonden en elkaar daar zo nu en dan in de veren vliegen, is er nu weinig leven in mijn #1000soortentuin. Of misschien is het er wel, goed schuilgehouden onder de blaadjes en in de rommelhoekjes, maar het is te slecht weer om daar naar op zoek te gaan 😇

Gelukkig heb ik nog wat dieren over van de zomer, en daar heb ik weer een aantal soorten met een Latijnse naam bij elkaar verzameld. Bijvoorbeeld deze #tachinaferamagnicornis. Een indrukwekkende naam voor een gewone sluipvlieg, maar eigenlijk is een een combinatie van twee soorten, namelijk de woeste sluipvlieg (tachina fera) en de tachina magnicornis. 

tachina fera/magnicornis


Ook dit gekke diertje heeft alleen een Latijnse naam, namelijk #scymninaeindet. En je zou het niet zeggen, maar het is gewoon een lieveheersbeestje. Nou ja, een gewoon lieveheersbeestje? Bij nader onderzoek blijkt het een larve te zijn en hij wordt hij ook wel omschreven als een wolf in schaapskleren. Lees in deze blog van Vroege Vogels waarom.

scymninae indet


En uiteraard zijn er nog meer vliegen te vinden in mijn #1000soortentuin. Je denkt een vlieg is een vlieg, maar het kan ook zomaar een #polleniaspec zijn 😏 Hoewel dat dan weer gewoon een verzamelsoort is voor brom- en vleesvliegen. 

pollenia spec


En nog een verzamelsoort maar dan een spin. Deze #eratigenaspec had zich verstopt in de zandbak, maar maakte zich gauw uit zijn acht voeten toen twee herriemakers zandkastelen gingen bouwen. Ik kon hem nog net op de foto zetten. Bij determinatie blijkt het een trechterspin, wat erg interessant klinkt. Maar daar zijn er niet zo veel van kom ik achter en de gewone huisspin behoort daar ook toe 😂 De andere soorten lijken me onwaarschijnlijk, dus deze telt helaas niet mee voor mijn telling.


eratigena spec




 
   

             #1000soortentuin

                    179. tachina fera/magnicornis (sluipvlieg)
                    180. scymninae indet (dwergkapoentje)
                    181. pollenia spec (brom- of vleesvlieg)




   

🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties