Tijgers in de tuin

Nu de dagen weer korter worden en de tuin een stuk stiller, ben ik alle nog-niet gedetermineerde dieren in mijn voorraad nog eens aan het ordenen. Daarbij kwam ik tot een leuke ontdekking: je zou het niet verwachten, maar ik heb al aardig wat tijgers gevonden in de tuin 😄 

Het begon met een semi-tijger, namelijk de getijgerde lijmspuiter (nr. 53), die ik eerst dood en daarna ook nog levend vond.

getijgerde lijmspuiter [nr. 53]

Maar het bleek ook dat enkele dieren met voorheen alleen een Latijnse naam inmiddels ook een Nederlandse naam hebben! Je begrijpt dat ik enigszins in de war was toen er opeens een #zigzagtijger in mijn waarnemingen stond (op de website waarneming.nl dus). Maar ik heb mijn archieven ook direct aangepast en op nr. 67 staat nu de zigzagtijger, wat uiteraard een logische naam is voor een langpootmug 😉

zigzagtijger [nr. 67]


En ook zijn neefje op nr. 89 heeft een nieuwe naam, waar hij eerst nog de exotische naam nephrotoma flavescens had, heet hij inmiddels #geletijger. Wat ook hier een stuk spannender klinkt dan dat het diertje daadwerkelijk is.

gele tijger [nr. 89]


Deze langpootmuggen behoren dus tot de tijgerlangpootmuggen (in het Latijns nephrotoma's), waar ik ook nog dit onbekende lid van heb gevonden. Helaas mag die dus niet op mijn lijst omdat ik al gespecificeerde exemplaren erop heb staan. Maar de foto is evengoed wel mooi 😀


tijgerlangpootmug onbekend




 
   

             #1000soortentuin

                    53. getijgerde lijmspuiter
                    67. zigzagtijger
                    89. gele tijger

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.





Reacties