Klaar voor de start

Vandaag waaien alle dieren weg, maar nu het weer wat warmer, zonniger, droger en lichter wordt in mijn #1000soortentuin, wordt het ook weer wat interessanter wat betreft dieren die ik kan vinden 😇 In de koude, natte, donkere winterdagen ben ik èn minder buiten (want ik houd niet van koud, nat en donker) èn zijn er ook beduidend minder dieren actief, dus is de kans dat àls ik dan buiten ben, ook nog een diertje tegenkom bijzonder klein. 


Maar van de week kwam ik op de muur van de schuur deze #kraamwebspin tegen. Deze spin gebruikt zijn web niet om prooien te vangen, maar om haar ei-cocon in af te zetten (als deze bijna uitkomt). Dit kraamweb wordt door haar bewaakt.


kraamwebspin


En in de heg zag ik al de eerste cicade. Welke weet ik niet uit mijn hoofd natuurlijk, maar gelukkig weet de determinatieapp raad. Het blijkt een dwergcicade. Daar zijn er alleen nogal wat van, dus veel wijzer wordt ik er niet van. Maar dan krijg ik niet veel later een bericht, dat mijn waarneming op naam is gebracht door een validator van waarneming.nl. In mijn heg zit niet zomaar een dwergcicade, maar een zeldzame #zyginanivea. Daar wil ik nog wel een betere foto van, maar helaas is het weer omgeslagen en zijn ze nu niet te zien. Wellicht binnenkort.


zygina nivea


En vanwege het weer ook nog een binnendiertje. Want ik heb al langer een diertje in huis, die ik mee zou kunnen tellen. Alleen wil ik dat liever niet, want liever heb ik dit diertje helemaal niet in huis 😏 En ook mijn planten zijn dit plaagdiertje liever kwijt dan rijk. Maar nu dan toch de moeite genomen om dit exemplaar zo goed mogelijk te fotograferen, voor ik hem plat druk. En nu ik hem zelf heb gedetermineerd tot #gestreeptekastrips geeft dat toch wel weer een kick. (Van korte duur weliswaar, want bij een van mijn planten is alweer de helft van zijn bladeren aangetast.)

gestreepte kastrips




 
   

             #1000soortentuin

                    190. kraamwebspin
                    191. zygina nivea (dwergcicade)
                    192. gestreepte kastrips

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.










Reacties