Dwaalgasten

Inmiddels heb ik al aardig wat van de vogels die regelmatig in mijn #1000soortentuin komen op mijn lijst staan, om precies te zijn elf soorten. Er zijn nog een aantal seizoensgasten die ik nog niet heb kunnen spotten, maar er komen ook af en toe dwaalgasten langs. Vogels die ik eigenlijk nooit zie, maar per toeval in mijn tuin belanden. Misschien op doorreis zoals de trekvogels, of misschien op zoek naar nieuwe territoria?

Een van die dwaalgasten was deze #stadsduif. Of eigenlijk waren het er twee, dus waarschijnlijk een echtpaar. Op zoek naar een plek voor een nestje? De stadsduif is een gedomesticeerde variant van de rotsduif (die niet in Nederland voorkomt) en zich volledig heeft aangepast aan het leven in de stad. Feitelijk is onze buitenwijk dus niet zo heel geschikt als leefgebied, maar om te foerageren willen ze zich nog wel buiten het bebouwde gebied wagen (op zoek naar zaden, ter afwisseling van de patat 😁).


stadsduif


En deze vogel was helemaal verdwaald, want hoewel ik een vijver heb, is die lang niet groot genoeg voor een #waterhoen 😂 Een zeer algemene vogel in Nederland, maar wel een die langs sloten en waterpartijen leeft. Wat hij in mijn tuin en dan ook nog in mijn boom kwam doen, geen idee. Maar eerlijk is eerlijk, hij zat in mijn tuin, dus hij mag op de lijst.


waterhoen


Nu maar weer wachten op de herfst om nog meer vogels te verzamelen! (In de zomer laten de vogels zich veel minder zien, omdat ze dan voldoende eten kunnen vinden en ook geen jongen hoeven groot te brengen. In de herfst laten ze zich weer in de tuin zien, mits je op tijd vogelvoer buiten hebt hangen. Of nog snel zonnebloemen zaaien, daar zijn ook veel vogels dol op!)



 
   

             #1000soortentuin

                    204. stadsduif
                    205. waterhoen


🔀 bekijk ook de hele lijst.






Reacties