Vijf uit de voorraad (1)

Het wordt weer wat drukker in mijn #1000soortentuin en ook mijn fotovoorraad wordt dus weer flink aangevuld. Nog even afwachten welke dieren dat zijn, want nu eerst een aantal insecten die ik al vorig jaar heb gevonden.

Zoals deze #bloemvlieg. Al meer dan een jaar wacht hij op zijn officiële plek in de lijst. Bij deze dus. Er zijn meer dan 1000 soorten bloemvliegen op de wereld bekend, maar weinig zijn er van foto te determineren. Na deze onbekende bloemvlieg heb ik er nog een aantal gespot in mijn tuin, maar nog nooit op naam gebracht. 

bloemvlieg (onbekend)


Ook al een jaar geleden gespot is deze #slankedriehoekszweefvlieg. Een van de vele soorten zweefvliegen, maar lang niet zo mooi als sommige andere. Hij komt algemeen voor in kruid- en grasvegetatie, dus als je meedoet met #maaimeiniet, dan zit hij vast ook in jouw tuin. Goed zoeken, want met zijn onopvallende uiterlijk zie je hem niet zo snel.

slanke driehoekszweefvlieg


Deze #grauweschildwants is in schutkleuren, waardoor ik hem bijna over het hoofd zag. Maar hij is behoorlijk groot, dus in principe makkelijk te vinden. De piek ligt vooral in maart en april (eerste generatie) en in augustus tot oktober (tweede generatie). Einde van de zomer dus goed opletten 😊

grauwe schildwants


In de categorie insecten met andere dierennamen, had ik bijvoorbeeld al de valse wolfspin [nr. 184] en de huiszebraspin [nr. 38], maar daar kan ik nu ook deze #dromedarisluis aan toevoegen. Deze behoort tot de bladluizen, maar is behoorlijk wat groter dan de meeste bladluizen. Hij komt vooral voor op wilgen en die staan zoals je inmiddels wellicht weet achter ons huis langs de sloot. Deze was dus een beetje uit de richting, want ondanks een aantal pogingen is het me nog niet gelukt een wilgentak te laten wortelen.

dromedarisluis


En dan tot slot nog een zweefvlieg, met een wat opvallender uiterlijk dan zijn neefje hierboven en met zeker een opvallendere naam. Dit is namelijk de #doodskopzweefvlieg. Hij dankt zijn naam aan de tekening op zijn borststuk (dus niet zijn achterlijf). Volgens de beschrijving zie je hier met enige fantasie een doodskop in. Daar moet je dan wel goed voor kijken 💀


doodskopzweefvlieg



 
   

             #1000soortentuin

                    206. bloemvlieg (onbekend)
                    207. slanke driehoekszweefvlieg
                    208. grauwe schildwants
                    209. dromedarisluis
                    210. doodskopzweefvlieg


🔀 bekijk ook de hele lijst.














Reacties