Uitzondering

Zoals ik in mijn eerste blog aangaf, tellen alleen de miertjes en diertjes die ìn mijn tuin zitten mee voor de lijst. Dus niet dieren die overvliegen. Nu wil ik daar toch één uitzondering voor maken. Niet omdat het te langzaam gaat, want ik kom zeker nog twee keer per week nieuwe dieren tegen! Waarom dan? Nou dit dier brengt zijn (of haar) hele leven door in de lucht. Zelfs slapen gebeurt vliegend, omdat slechts één hersenhelft tegelijk slaapt. Alleen broeden gebeurt niet vliegend, ze hebben vaak nesten tussen de dakpannen of achter de dakgoot. Zo ook aan de rand van het dak van de buren. En zo komt het dat ik regelmatig een #gierzwaluw in of over mijn tuin zie vliegen, op zoek naar insecten die ze in volle vlucht uit de lucht plukken. Daarbij kan hij wel 120 tot 200 kilometer per uur vliegen.

Overigens is de gierzwaluw geen familie van de zwaluwen in Nederland, maar heeft hij meer gemeen met Amerikaanse kolibries 😏 Het is wel een inheemse vogelsoort die goed kan gedijen in de stad (hoewel hij dus minder nestgelegenheid heeft vanwege de strakke gebouwen, dus hang daar een zwaluwnestje aan). In juli/augustus trekken ze weg uit Nederland om in Afrika te overwinteren. Ik zal ze dus niet lang meer zien (en horen, want ze maken een hoop kabaal, luister hier maar).


gierzwaluw

En nu mag hij dan toch op de lijst, omdat hij in mijn tuin vliegt en insecten eet die uit mijn tuin vliegen. In dat opzicht profiteert hij dus van mijn #1000soortentuin 😇

 


 
   

             #1000soortentuin

                    214. gierzwaluw

 

🔀 bekijk ook de hele lijst.





Reacties