Vlindertelling

Afgelopen weekend was de vlindertelling, wellicht heb je daar wel aan mee gedaan! De eindstand laat nog even op zich wachten, maar van de top 3 in de tussenstand heb ik alleen de citroenvlinder nog niet in mijn #1000soortentuin gehad. De atalanta en het klein koolwitje zie ik regelmatig, hoewel ik nog steeds een stuk minder vlinders dit jaar zie dan vorig jaar 😕 Wel heb ik inmiddels weer wat nachtvlinders gevonden, zonder daar 's nachts voor op te hoeven blijven 😉 Ik had er al 18 en daar komen nog onderstaande soorten bij.

Deze #agaatvlinder (nog in rups-vorm) kwam ik tegen in het voorjaar, verschuild tussen de tulpen. Een goede plek, want hetzelfde frisse groen. Er schijnen ook bruine rupsen te zijn, en de rupsen zijn vooral te vinden in maart. Dat klopt dus. Ondanks zijn naam, behoort hij tot de familie van de uiltjes.


agaatvlinder


Nog veel eerder (volgens de datum op mijn verjaardag) kwam ik dit #sergeantmajoortje tegen, vernoemd naar zijn strepen natuurlijk. Deze vlinder behoort tot de bladrollers, omdat ze leven in een opgerold blad. Als ze slapen dan neem ik aan, want ik ben al een aantal bladrollers gewoon 'zo' tegen gekomen.

sergeant-majoortje


Zo ook deze #anjerbladroller, waar je al uit de naam kan opmaken bij welke familie die hoort en welke plant zijn voorkeur heeft 😊 Deze was wel nog op zoek naar de anjers (er staan er een paar in de voortuin geloof ik), want hij zit nu nog op de helleborus.


anjerbladroller


Dan vond ik nog toen ik 's ochtends de deur uitging deze #blekekaartmot op de regenton. In vergelijking met andere nachtvlinders heeft deze een beetje een saai uiterlijk. Hij behoort tot de sikkelmotten die een belangrijke rol hebben in de voedselketen (aldus Wikipedia), want ze eten voornamelijk dood plantenmateriaal. En ook de mot in je oude jas behoort tot de sikkelmotten vermoed ik, want ze eten ook wel textiel.

bleke kaartmot


Een ander lid van de sikkelmottenfamilie is deze #esperiamot. Een veel opvallendere verschijning en ook een meer flaterende foto 😏 Deze mot behoort tot de dagactieve nachtvlinders. 


En tot slot, voor nu dan, de #taxusspikkelspanner die ik eveneens tegenkwam toen ik 's morgens de deur uitging. Deze behoort tot de spanners (van de spanrupsen in het bekende boogje). De waardplanten zijn niet zoals je zou verwachten alleen taxussen, maar ook clematis (check), prunus (check) en liguster (heb ik niet).


taxusspikkelspanner



    

             #1000soortentuin

                    220. agaatvlinder 
                    221. sergeant-majoortje
                    222. anjerbladroller
                    223. bleke kaartmot
                    224. esperiamot
                    225. taxusspikkelspanner
                    

                   

🔀 bekijk ook de hele lijst.















Reacties