Winters diertje

Uit de statistieken bleek al dat de nachtvlinders inmiddels aan kop gaan in mijn #1000soortentuin (en dat terwijl ik nog steeds niet 's nachts intensief op speurtocht ben gegaan). En op zich klopt het wel, want er zijn meer dan 2000 soorten nachtvlinders in Nederland. Zelfs nu, in februari, kun je nachtvlinders vinden, kijk maar naar dit bericht van de Vlinderstichting. Ik word er nog niet warm van dat te gaan proberen..

Maar ook libellen zijn te vinden. Heel eerlijk, het zijn er maar twee, waarvan één zeldzaam is, maar toch. De andere heb ik toevallig maar mooi in mijn tuin gevonden. Niet in februari, maar hij is nu misschien wel ergens weggekropen tussen de struiken. Zijn naam #bruinewinterjuffer geeft al aan dat hij als juffer overwintert. Je kunt ze zelfs vinden terwijl ze onder de rijp zitten. Ik stel me zo voor dat je dan wel héél veel geluk moet hebben, maar ga de volgende sneeuwbui eens op zoek zou ik zeggen ❄️


bruine winterjuffer


Inmiddels heb ik de eerste dansmuggen (nr. 8) alweer gespot, dus het insectenleven zal langzamerhand wel weer wakker worden. Wie weet welke dieren ik dit jaar weer kan toevoegen aan mijn lijst!



 
   

             #1000soortentuin

                    251. bruine winterjuffer
 

🔀 bekijk ook de hele lijst.


Reacties