Kleur in de tuin

Mijn #1000soortentuin wordt al weer lekker groen en de diverse bloeiende planten brengen ook kleur in de tuin. Tijd dus voor kleurrijke dieren! Zoals je wellicht weet houdt ik ook bij welke dieren een kleur in hun naam hebben, dus zo spaar ik de hele regenboog bij elkaar (wellicht dat ik die deze wisselvallige dagen ook nog wel boven mijn tuin spot 🌈).

Om te beginnen met, heel toepasselijk, deze #kleurrijkezaagpoot. Ik vond er vorig jaar al een, maar van de week zag ik dit exemplaar en wat is het een plaatje 😍 Het is een bodemwants (en als onderorde rookwants, als je dit interessant vindt) en hij dankt zijn naam aan zijn voorste dijbeen één grote tand heeft en een aantal kleinere. 

kleurrijke zaagpoot

Deze #groenerietcicade is inderdaad onwaarschijnlijk groen en voor een cicade behoorlijk groot. Toen ik deze vorig jaar vond was ik dan ook eerst in de veronderstelling dat het een sprinkhaan was, maar niet dus. Volgens mijn nieuwe hulpmiddel ChatGPT horen ze ook tot compleet verschillende ordes (waarin dan onderordes, families en soortgroepen vallen), maar ze kunnen wel allebei geluid maken.  

groene rietcicade


Dan een duo zweefvliegen, die sterk gelijken. Je zou zeggen dat je ze uit elkaar kan houden door de kleur, maar dat blijkt toch net iets ingewikkelder te liggen. Bij de #gelehalvezweefmaanvlieg kunnen de vlekken ook wittig zijn en bij de #wittehalvemaanzweefvlieg kunnen de vlekken dan juist weer wat gelig worden. Je kunt ze wel uit elkaar houden door de stand van de halve manen, die staan bij de gele variant recht en bij de witte juist scheef. (Je zou dus kunnen pleiten voor andere namen die meer voor de hand liggen, maar wie ben ik.) 

gele halvemaanzweefvlieg

witte halvemaanzweefvlieg


Dan de #tweekleurigezandbij die heeft gewoon zelf twee kleuren in één. Een bijtje waar ik erg trots op was te vinden in mijn tuin vorig jaar. Deze zandbij is echter de meest algemene zandbij in Nederland en dat is ook logisch, want hij is polyectisch (hij vliegt op veel soorten bloemen). Zijn naam dankt hij uiteraard aan het feit dat hij twee kleuren heeft: zwart/donkerbruin op zijn achterlijf en (geel)oranje op zijn borststuk.

tweekleurige zandbij


Dan tot slot de #roestbruinekromlijf. Je zou zeggen dat roestbruin een vrij specifieke kleur is, die niet zo vaak voorkomt, maar er zijn maar liefst 11 soorten in Nederland die deze toevoeging hebben. Dus hoeveel kromlijven zouden er dan wel niet zijn, dat 'bruin' of 'kromlijf' niet volstaat. Nou... wel twee. Waarvan de mystieke kromlijf zeer zeldzaam is en waarschijnlijk niet in mijn tuin zal voorkomen. Misschien komt dat roestbruin dan omdat het een zeer elegant diertje is? Ook niet, hij behoort tot de familie van blaaskopvliegen (klinkt al niet heel lekker) en ik zou je dan ook niet aanraden de kop van dichtbij te bestuderen. Maar als je wilt: hier is een close-up.


roestbruine kromlijf



 
   

             #1000soortentuin

                    261. kleurrijke zaagpoot
                    262. groene rietcicade
                    263
. gele halvemaanzweefvlieg
                    264. witte halvemaanzweefvlieg
                    265. tweekleurige zandbij
                    266. roestbruine kromlijf 
   
                

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties