Vijf uit de voorraad (2)

Inmiddels ben ik begonnen aan mijn derde 'teljaar' in mijn #1000soortentuin en zo nu en dan denk ik 'hoe kom ik nog aan ruim 700 dieren?!'. Maar dan tref ik in een paar dagen weer een paar nieuwe soorten, zonder al te veel moeite met namen waar ik nog nooit van heb gehoord (of ik zie iets voorbijkomen op Instagram, zoals het schaduwplatvoetje [bij casparjanssen, bekend van het bijenbalkon] en dan hoop ik die ook in mijn tuin te treffen, alleen al om de naam). En dan raak ik toch weer overtuigd dat het gaat lukken. Zo zijn de laatste dagen weer wat foto's toegevoegd aan mijn voorraad. Tijd voor de voorjaarsopruiming dan maar, en hopen dat de voorraad de komende maanden weer aangevuld blijft 😅

Zo vond ik bijna 2 (!) jaar geleden dit opmerkelijke insect. Het heeft iets weg van een juffertje, vanwege zijn lange smalle achterlijf. Het blijkt echter een #hongerwesp. Dat zijn parasitaire wespen en hebben heel kenmerkend een dun achterlijf met een lange legboor. Er zijn meerdere soorten, maar die zijn niet te onderscheiden op een foto volgens ObsIdentify, maar dat moet met de microscoop. 

hongerwesp onbekend


Dan een wesp van een heel andere orde. Deze vond ik in mijn perenboom en het ziet er uit als een combinatie van een slak en een slijmerig vogelpoepje. Maar het is dus de larve of pop van de #kersenbladwesp en daaruit ontstaat een vrij saai zwart wespje, die je ook zou kunnen verwarren met een vrij saai zwart vliegje.

kersenbladwesp

We blijven nog even in het fruitthema met deze #citroenpendelvlieg. Zo genoemd omdat de eerste strepen op zijn achterlijf citroengeel zijn. En pendel vermoed ik vanwege het feit dat hij een 'krachtige vlieger' is, zoals waarneming.nl beschrijft. 

citroenpendelvlieg

En ook in mijn #1000soortentuin heb ik af en toe last van plagen, zoals van deze #wittevlieg. Die zijn ook niet op naam te brengen van een foto, hoewel er veel soorten zijn. Interessant is overigens, dat ondanks de naam de witte vlieg onder de luizen valt. 

witte vlieg onbekend
.

Gelukkig zijn ook de bestrijders van de plagen altijd wel weer te vinden in mijn tuin, zoals dit #spintetendpuntkapoentje. Een piepklein kapoentje die inderdaad spint eet, maar daarnaast ook bladluizen (net als alle lieveheersbeestjes). 

spintetend puntkapoentje



 
   

             #1000soortentuin

                    267. hongerwesp onbekend
                    268. kersenbladwesp
                    269
. citroenpendelvlieg
                    270. witte vlieg onbekend
                    271. spintetend puntkapoentje
  

🔀 bekijk ook de hele lijst.


Reacties