Een bezig bijtje

Nadat ik de gehoorde metselbij al eerder had zien rond zoemen in mijn #1000soortentuin, was dit bijtje druk in de weer met het bouwen van kamertjes in mijn bijenhotel. Ik had er zelf trouwens eerst overheen gekeken, tot een kleine speurneus me in de goede richting wees. Het was nog een heel gedoe om deze #rossemetselbij goed op de foto te krijgen terwijl ze steeds in en uit vliegt, maar gelukkig kwam ik haar later ook nog tegen terwijl ze stuifmeel aan het verzamelen was.

rosse metselbij


De metselbijen leggen hun eitjes in bijenhotels en bouwen tussen elk kamertje een muurtje. Elke eitje krijgt een hoopje stuifmeel mee voor als het uitkomt. Je kunt zien of de bij aan het bouwen is of een eitje aan het leggen is: als ze achteruit in het buisje kruipt, gaat ze een eitje leggen. Die van mij was dus nog aan het bouwen. De larven of poppen overwinteren dan in het bijenhotel en komen in het voorjaar te voorschijn. 



Uit Het Bijenbalkon (van Caspar Janssen) leerde ik dat metselbijen hun eitjes leggen in bijenhotels, waarbij ze achterin eitjes leggen waar vrouwtjes uitkomen en vooraan de eitjes waar mannetjes uitkomen. Als er dan een vogel een paar van de voorste eitjes of al uitgekomen larven te pakken krijgt, is dat niet zo erg, want de vrouwtjes zorgen voor het nageslacht. Een niet ondenkbare gebeurtenis trouwens, zo bewees dit koolmeesje afgelopen winter.




 
   

             #1000soortentuin

                    36. rosse metselbij


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties