Niet blind ook geen bij

In mijn #1000soortentuin kom ik verschillende zweefvliegen tegen. Elke keer dat ik er een zie, maak ik een foto, want je weet maar nooit 😄 Maar meestal is het de snorzweefvlieg.. Van deze weet ik wel zeker dat het geen snorzweefvlieg is, het is een #blindebij. Ik dacht al eerder dat ik die had gevonden, maar dat bleek een kegelbijvlieg. Maar nu is het hem dus echt. Hij blijkt er in lichte en donkere variant te bestaan, waardoor je algauw denkt weer een nieuwe soort te hebben gevonden en dan teleurgesteld bent als dat niet het geval blijkt. Ik heb ook geleerd waarom dit een blinde bij heet, hoewel hij dus niet blind is en het ook geen bij is (maar een zweefvlieg): hij lijkt op een bij, maar kan niet steken en daarom is hij 'blind'. Je kunt hem onderscheiden van bijvoorbeeld de kegelbijvlieg omdat de blinde bij haren op zijn ogen heeft (een haarband). Ik denk dat je dan een vergrootglas nodig hebt, want ik zie het verschil niet op de foto's. Kijk zelf maar:


blinde bij (licht)


blinde bij (donker)

nr. 20 kegelbijvlieg



 
   

             #1000soortentuin

                    74. blinde bij


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties