Schoenlappers

Nu de zomer in aantocht is, zijn er ook weer meer vlinders te zien in mijn #1000soortentuin. Officieel kun je vlinders natuurlijk al veel eerder waarnemen, maar in mijn tuin laten ze zich meestal niet zien (op dit scheefbloemwitje laatst na, hoewel dat ook al wel ver in het voorjaar was). 

Maar nu zag ik dan toch zo af en toe wat vlinders voorbij komen, hoewel het nog even duurde voor ik de camera bij de hand had om ze vast te leggen. De eerste herkende ik direct als #atalanta, die was vorig jaar ook veel te zien in de vlinderstruik (en dat klopt, want qua drachtplanten zijn ze niet zo kieskeurig). De naam heeft me wel enige moeite gekost, want ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij lang Atlanta heb gezegd (en dat is uiteraard een stad in Georgia USA). De atalanta behoort tot de aurelia's en is een zeer algemene trekvlinder. De eerste generatie van het jaar komt overgevlogen vanuit Zuid-Europa, maar brengt hier ook ÊÊn of meer generaties voort. Die trekken in de herfst dan weer terug naar Zuid-Europa. Inderdaad een echte trekvlinder!

atalanta


De andere vlinder die ik zag, kon ik niet zo snel thuisbrengen, maar gelukkig bood ObsIdentify uitsluitsel (bij vlinders meestal met 100% score 😉). Het bleek een #kleinevos. Dat was een kleine verrassing, want bij mijn weten had ik die nog niet gezien en leek het me een zeldzame(re) vlinder. Maar ook de kleine vos is erg algemeen zo geeft de app aan, alleen is de populatie onderhevig aan golfbewegingen zo legt de Vlinderstichting uit. Maar nu zijn ze dus weer volop te zien en kan ook ik deze bijtellen!


kleine vos


En toen we lekker in de tuin zaten met middageten, zag ik tot mijn vreugde een #gehakkeldeaurelia (dat dacht ik tenminste en het bleek later inderdaad waar 😅). Dus ik mocht wel even van tafel om deze foto te maken. Deze had ik een paar jaar geleden voor het eerst gezien en daarna heel lang niet meer, maar ik had hem in mijn geheugen geprent omdat ik de naam zo mooi vind. Inmiddels zie ik hem weer regelmatig voorbij komen, dus wie weet heeft het mannetje hier zijn territorium afgebakend 👌


gehakkelde aurelia

Bij het schrijven van dit stukje ontdekte ik nog dat deze vlinders alle drie behoren tot de familie van aurelia's en dan tot de groep van schoenlappers. Deze naam komt doordat de onderkant van de vleugels gevlekt donkerbruin is, wat lijkt op de opgelapte schoenen van vroeger. In deze toelichting van de Vlinderstichting lees je er meer over.



 
   

             #1000soortentuin

                    81. atalanta
                    82. kleine vos
                    83. gehakkelde aurelia


🔀 bekijk ook de hele lijst.




Reacties