Grote namen, kleine dieren

Als je veel beestjes op naam brengt, kom je al gauw overeenkomsten tegen. Zo zijn er behoorlijk wat insecten met het voorvoegsel 'grote' te vinden in mijn #1000soortentuin. Dat maakt mij ook weer direct benieuwd of er ook een 'kleine' variant is en of ik deze wellicht binnenkort ga zien ๐Ÿ˜Ž Vooralsnog zijn de grote in de meerderheid, al eerder vond ik de grote schermbloemboorvlieg (nr. 47) in een zonnig hoekje en in dit bericht nog een aantal andere insecten. 

Zoals deze #grotebladsnijder bijvoorbeeld. Een bij die tot mijn vreugde ook gebruik heeft gemaakt van mijn bijenhotel. Te herkennen aan een bladpropje aan het einde, in plaats van een dicht gekleid buisje. Want de bladsnijder snijdt dus stukjes blad om zijn eitjes te beschermen. Dus, als ik gaatjes in mijn planten zie, dan hoop ik dat deze bij weer wat eitjes heeft gelegd! (Dit is trouwens een mannetje, officieel gedetermineerd door iemand die er verstand van heeft op waarneming.nl ๐Ÿ˜Š)

grote bladsnijder (m)


De meeste zweefvliegen lijken behoorlijk op elkaar, dus van elk exemplaar maak ik een foto in de hoop een soort te treffen die nog niet op mijn lijst staat. En inderdaad deze #grotekommazweefvlieg had ik nog niet. De gele vlekken op zijn achterlijf lijken op komma's vandaar de naam. Nu ik deze heb gevonden, zie ik hem vaker rond de campanula zweven (en altijd leuk als het lukt daar een foto van te maken).

grote kommazweefvlieg


Al eerder vond ik een onbekend langlijfje, omdat de langlijfjes met een achterlijf zo lang als de vleugels niet op naam zijn te brengen zonder verder onderzoek. Maar deze #grotelanglijf is wel te determineren van een foto. Hij is algemeen in Nederland en komt regelmatig in tuinen voor. Zo ook in mijn #1000soortentuin ๐Ÿ˜Ž

grote langlijf

Nog een grote zweefvlieg is deze #grotenarcisvlieg. Ik heb hem nog niet op een narcis gezien, hoewel hij vaker in mijn tuin komt. Misschien omdat ik geen narcissen in mijn tuin heb ๐Ÿ˜‰ Ik denk dat hij zijn naam te danken heeft aan het feit dat de larven leven in bloembollen (specifiek van narcissen neem ik aan). Deze soort komt niet van nature voor in Nederland, maar zal met de bloembollen geรฏmporteerd zijn. Inmiddels is hij wel ingeburgerd en komt hij algemeen voor.

grote narcisvlieg


Toen ik deze #grotewolbij zag vliegen dacht ik eigenlijk dat het een zweefvlieg was, gezien hij in de lucht kan blijven hangen. Echter blijkt het een bij en het is inderdaad een van de weinige bijen die dit kan. Ik zie hem vaak op mijn ezelsoor, waar ik niet heel fan van ben, gezien het zich iets te veel thuis voelt in mijn tuin (het woekert een beetje zeg maar) en als het in bloei staat valt de plant om tot nog een halve meter verder. Maar.. de grote wolbij is dol op mijn ezelsoor, want hij gebruikt de haartjes in zijn nesten. Er zullen dus heel wat kleine grote wolbijtjes worden geboren denk ik ๐Ÿ˜‡

grote wolbij


Nu dus op zoek naar de kleine varianten, waarvan -naast andere kleine dieren- de kleine wolbij (zeldzaam), kleine narcisvlieg (zeer zeldzaam) en de kleinste narcisvlieg (nog niet in Nederland waargenomen), kleine langlijf (vrij algemeen) in ieder geval bestaan.


 
   

             #1000soortentuin

                    128. grote bladsnijder
                    129. grote kommazweefvlieg
                    130. grote langlijf
                    131. 
grote narcisvlieg
                    132. 
grote wolbij

                   

๐Ÿ”€ bekijk ook de hele lijst.







Reacties