De muur van de schuur

De muur van de schuur is een dankbare vindplaats van veel diertjes in mijn #1000soortentuin. Er is een onverwachte variatie van (meestal) insecten te vinden en omdat ik er elke dag langsloop, kom ik deze ook nog tegen, zonder dat ik op zoek ben. Meestal heb ik alleen mijn telefoon bij de hand, dus de foto's zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, maar over het algemeen wel goed genoeg om ze te determineren.

Zoals deze #geblokteglasvleugelwants. Die vond ik vorig jaar al tegen het einde van de zomer, maar is toen wegens spectaculairdere vondsten in de voorraad gebleven. Bij deze is het dus nummer 193 😏 Eerder vond ik al zijn neefje de kaneelglasvleugelwants (nr 97), dus ook deze wants kan vliegen. Maar heeft een geblokt schildje, vandaar zijn naam.

geblokte glasvleugelwants


En blijkbaar hebben glasvleugelwantsen wel een voorkeur voor de schuur, want ook deze #grijzeglasvleugelwants vond ik daar. Deze zat weliswaar op de deur, maar ook daar kom ik dagelijks langs 😉 Dit is de derde glasvleugelwants, in een familie van in totaal 9 soorten. Dus nu spaar ik ze allemaal. Een aantal zou ik wel tegen kunnen komen, maar van 1 is er al een jaar geen waarneming gedaan in heel Nederland en 1 komt in principe niet op kleigrond voor. Maar wie weet!


grijze glasvleugelwants


Ook deze #gerandekniptor vond ik al vorig jaar, maar is eveneens nog in de voorraad gebleven. Deze behoort tot een iets grotere familie (namelijk 19 soorten), waar dit de tweede soort van is die ik in mijn #1000soortentuin vind. Deze kever dankt zijn naam overigens niet aan dat hij kan knippen, maar aan zijn verdedigingsmechanisme. Als hij op zijn rug ligt, of opgepakt wordt, kan hij met een 'tikje' omhoog springen en weer op zijn buik landen. Wil je precies weten hoe hij dat doet, lees dan deze beschrijving op Wikipedia

gerande kniptor


Verder vond ik deze #netelringpoot. Hij lijkt op het eerste oog op de wantsen die ik al eerder vond en dat klopt 😄 Dit is echter een bodemwants en is dus een beetje verdwaald. Hij houdt van biotopen met, je raadt het al, netels (waar ik er ook een paar van in mijn tuin heb, zowel de dove als de brandende, waarbij ik bij de laatste steeds twijfel of ik hem laat staan of niet [meestal wordt het niet]). En hij heeft om zijn poten lichte ringen, dus hij behoort tot de ringpootbodemwantsen. De herkomst van de namen zijn meestal niet heel moeilijk te raden 😎


netelringpoot


Ook spinnen zijn regelmatig te vinden op muur van de schuur, zoals de kraamwebspin (nr. 190) die ik eerder dit jaar al vond. Maar veel eerder vond ik al deze #rodehooiwagen, een zeer algemene hooiwagen in Nederland. Officieel geen spin natuurlijk, maar wel met 8 poten 😱 Ook deze soort doet zijn naam weer eer aan, want hij heeft inderdaad een wat rood uiterlijk en de streepjes zijn uniek voor deze soort.


rode hooiwagen


En dan voor vandaag de laatste, meest recente vondst op de muur van de schuur, de #windevedermot. En zo kan ik nog een nachtvlinder toevoegen aan mijn lijst, zonder 's nachts te zijn opgebleven 😅 De windevedermot houdt van winde, voornamelijk haagwinde. Die heb ik gelukkig niet in mijn tuin, maar is op andere plaatsen in de buurt genoeg te vinden..
Je vraagt je af hoe dit diertje kan vliegen met die smalle vleugels (dus dat heb ik even voor je uitgezocht). De vleugels blijken opgerold en uitgevouwen lijken het net veren. Kijk maar op deze foto van Wikipedia. In opgerolde staat zijn ze goed gecamoufleerd in grasland waar ze vaak voorkomen. Op een muur zie je ze echter gemakkelijk zitten 😊


windevedermot



 
   

             #1000soortentuin

                    193. geblokte glasvleugelwants
                    194. grijze glasvleugelwants
                    195. gerande kniptor
                    196. netelringpoot
                    197. rode hooiwagen
                    198. windevedermot

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.

Reacties