In huis (3)

En nog steeds vind ik ook regelmatig dieren in huis. Uiteraard een boel spinnen en het blijkt dat er dus erg veel spinnen in huis kunnen wonen. Niet alleen veel spinnen bedoel ik dan, maar ook veel soorten spinnen. Sommige daarvan zijn behoorlijk groot, zoals ook deze #eratichenaspec. Een trechterspin en daarvan ben ik er al een aantal tegen gekomen. Maar elke keer hoop ik dat ik 'de volgende keer' hem beter op de foto kan krijgen en dus op naam kan brengen (zoals je wellicht nog weet staat 'spec' voor onbekend in de Latijnse namen). Maar veel beter dan dit wordt het niet, dus blijkbaar zijn ze lastig van foto te determineren. 


eratigena spec

En ik had hem dan ook al eerder in mijn blog opgenomen, waar ik zojuist per toeval achter kwam. Maar niet in de lijst meegeteld 😱 Kijk zelf maar als je wil in de hele lijst. Nu dus alsnog als nummer 211.


En ook deze spin vond ik in huis, geholpen door een dappere kleuter. Hoewel zijn naam #grotesteatoda anders doet vermoeden, is deze een heel stuk kleiner dan bovenstaande spin. Wat je dan doet afvragen hoe klein de kleine steatoda is. Maar die blijkt niet te bestaan. Wel bestaat de reuzensteatoda, maar die is komt alleen voor als exoot. Gelukkig maar, want dat is de giftigste spin in Groot-Brittannië (waar hij oorspronkelijk ook niet voorkomt). Deze kleine grote steatoda komt wel wereldwijd voor en leeft vooral in huizen en tuinen. 

grote steatoda


En tot slot werd ik laatst naar zolder geroepen en dat betekent meestal een of ander diertje (vaak een spin) die ik moet redden. Dus ik neem tegenwoordig ook direct mijn telefoon mee om een foto te maken. Deze keer dacht ik te zien dat het een cicade was (wel een grote dan), maar ik werd blij verrast dat het een nachtvlinder bleek. Het is een #vaalkokerbeertje die voor het eerst in Nederland werd gezien in 2014. Wel komt de soort van origine uit West-Europa en wordt hij als inheems beschouwd. De rupsen van dit beertje komen vooral voor op muren en daken, waar ze van algen leven. Een zeer nuttig rupsje dus, die eens niet je vers geplante sla kaal eet 😊


vaal kokerbeertje



 
   

             #1000soortentuin

                    211. eratigena spec
                    212. grote steatoda
                    213. vaal kokerbeertje
 

🔀 bekijk ook de hele lijst.












Reacties