Vakantiedieren

 Op vakantie in de Ardennen heb ik een aantal mooie dieren gespot. Die kan ik helaas niet meetellen in mijn #1000soortentuin (en sommige zullen ook niet zo snel in mijn tuin terecht komen). Maar ik heb wat equivalenten gezocht, die zich wel kunnen meten aan deze vakantiedieren 😇

We zaten aan een watertje en daar waren natuurlijk ook libellen en juffertjes te vinden. Ik trof weer de #bosbeekjuffer (net als vorig jaar in Duitsland). Daarnaast vlogen ook de #weidebeekjuffer en de #kleinetanglibel rond. 

bosbeekjuffer
kleine tanglibel
weidebeekjuffer

In mijn tuin geen beekjuffers, maar wel een #bruinewinterjuffer. Je zou zeggen dat die er vroeg bij is, maar de volwassen juffers komen in het najaar uit om de winter beschut door te brengen. Nu leek het afgelopen week wel herfst, dus dat zou wel kunnen kloppen 😅 De foto is wat minder spectaculair dan aan een watertje, maar ja, deze juffer wilde per se niet op een plant gaan zitten.

bruine winterjuffer


Tijdens een wandeling in de buurt van de camping kwamen we een diversiteitsdoolhof tegen, dus daar moest ik natuurlijk even kijken. Ik spotte deze twee vlinders, waarvan het #dambordje ook nog eens zeldzaam is! Leuk dat je die dus kunt aantreffen als je een beetje je best doet. Op het slangenkruid (ook steeds zeldzamer in het wild), zag ik dit #zwartsprietdikkopje, die gelukkig nog algemeen is en zelfs in de omgeving van Dordrecht aangetroffen kan worden! Wie weet volgt die nog een keer als mijn eigen biodiversiteitsdoolhof 'af' is 😊

dambordje
zwartsprietdikkopje


In mijn #1000soortentuin helaas nog geen nieuwe dagvlinders gespot. Sowieso blijven de vlinders een beetje achter dit jaar.. 😥 Wel heb ik een zeldzaam dier in de tuin gevonden, zeer zeldzaam zelfs. Deze cicade zette ik als vingeroefening op de foto, om te oefenen met scherpstellen. Zonder veel verwachtingen, want die piepkleine diertjes zijn meestal lastig te determineren vanaf een foto. Maar tot mijn verrassing kreeg ik een berichtje van waarneming.nl dat dit de #zyginalunaris is. Bedankt @marcodehaas!

zygina lunaris


Op een ander uitje kwamen we een poeltje tegen met kikkers. Hoe langer we keken, hoe meer we er zagen. Op deze foto zie je er in ieder geval twee.

groene kikker (onbekend)


In mijn #1000soortentuin had ik al eerder de bruine kikker (nr. 54) gespot, maar afgelopen voorjaar zag ik ook een #groenekikker in mijn eigen vijvertje! De groene kikker is trouwens praktisch niet te determineren. Er zijn twee soorten groene kikkers: de poelkikker en de meerkikker. Die kunnen ook samen weer groene kikkertjes maken, dat is de bastaardkikker. Omdat ze allemaal een zeer variabel uiterlijk hebben, kun je niet echt zeker zijn welke kikker je ziet. Bastaardkikkers hebben overigens een unieke manier van voortplanten, die lees je hier.

groene kikker (onbekend)

Terug op de camping hebben we ook nog een paar dieren uit het zwembad gered: de #bessenschildwants en een #kustsprinkhaan. Je zou zeggen dat die laatste nogal uit koers is geraakt, maar in dit geval zegt de naam niets over de plek van voorkomen.

bessenschildwants
kustsprinkhaan


Een sprinkhaan zie ik niet vaak in mijn tuin, maar wantsen des te meer. Mijn #zandschildwants is een stuk minder kleurrijk dan zijn neefje uit de Ardennen, maar wat maakt dat uit? 😀 


zandschildwants



Ietsje verderop bij de camping kwam ik ook nog deze #pyjamaschildwants tegen. Een erg leuke, grote schildwants, met een gestreepte pyjama. Helaas nog niet gespot in mijn tuin, maar wie weet. Ik heb sinds dit jaar duizendblad en de pyjamaschildwants houdt van schermbloemigen 🤞🏻

pyjamaschildwants


Voor nu moet ik het doen met deze #rodehalsbandwants die ik vond in de vlinderstruik. Geen schildwants, maar een blindwants (vanwege zijn ontbrekende puntogen). 

rode halsbandwants


Ten slotte hebben we tegenover onze campingplaats twee weken lang enthousiast geprobeerd om een bever op de foto te zetten. Een vergeefse zaak zo bleek bij determinatie, want in plaats van een bever bleek dit een doodordinaire #muskusrat. De kans dat ik een bever in mijn tuin tref is vrij klein, maar een muskusrat mag mijn tuin ook wel overslaan 😅

muskusrat



 
   

             #1000soortentuin

                    226. bruine winterjuffer
                    227. zygina lunaris
                    228. groene kikker
                    229. zandschildwants
                    230. rode halsbandwants


🔀 bekijk ook de hele lijst.









Reacties