Weer herfstweer

Het wordt langzaamaan echt herfstweer, wat betekent dat we natregenen 's ochtends onderweg naar onze bestemmingen, maar ook dat de vogeltjes zo langzaamaan gaan terugkeren naar mijn #1000soortentuin 😃 Ik hoop nog op een paar nieuwkomers, waar ik zo af en toe in de buurt een glimp van opvang, maar die nog niet officieel in de tuin zijn neergestreken. Vooralsnog blijft het bij de 14 vogels die ik tot nu toe heb gespot, alsnog geen slechte score.

Dus nu dan een ander dier dat goed past bij dit herfstige weer. In de afgelopen droge periode zag ik ze niet veel (ik heb dan ook niet veel planten meer die ze lusten), maar op de natte tegels kwam ik laatst toch weer een nieuw exemplaar tegen, namelijk de #tijgerslak. Een mooi diertje en ook nog eens nuttig zo blijkt. Volgens Gardeners World wil je deze slak liever wel in je tuin. Hoewel ze ook terecht opmerken dat zijn printje meer weg heeft van panterprint dan van tijgerprint. Gelukkig is panterprint op het moment helemaal hip 😉


tijgerslak


Om nog even bij regenachtige dieren te blijven, ik vond ook deze regenworm in de grond. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik die had opgegraven (niet eens afgelopen weekend, toen de bodemdierendagen waren, maar al veel eerder). Dit is de #mestworm, een van de 28 soorten regenwormen die in Nederland voorkomen. Nu heb ik bij de assistentie in de voorbereiding van een spreekbeurt toevallig een en ander geleerd over regenwormen 😅 De mestworm behoort tot de strooiselbewoners en leeft dus vlak onder de oppervlakte. Daarnaast heb je bodembewoners, die leven tot 40 centimeter diep, en pendelaars, die graven gangen tot wel 3 meter diep. Dus ik kan nog even doorgraven!

mestworm

Overigens heeft deze worm ook nog de naam tijgerworm, dus dat is erg toepasselijk. En dat brengt mijn totaal aantal tijgers in de tuin nu op vijf.



 
   

             #1000soortentuin

                    231. tijgerslak
                    232. mestworm


🔀 bekijk ook de hele lijst.






Reacties