Uiltje knappen

Inmiddels heb ik al 25 nachtvlinders in mijn #1000soortentuin gevonden, zonder maar een nacht te hoeven doorhalen. Weliswaar heb ik dat twee keer wel gedaan, maar dat was dus eigenlijk niet nodig, want dat was telkens zonder resultaat. De 25 die ik heb gezien, heb ik allemaal overdag gevonden. Toch zal ik volgend jaar nog wel een (paar) poging(en) wagen denk ik, want die 25 is wel nog maar 1% van de totale hoeveelheid nachtvlinders die in Nederland leven 😄

De afgelopen tijd heb ik er nog een paar gevonden, waarvan ik voor 1 's avonds zelfs naar buiten ben geweest. 's Avonds dus hè, niet 's nachts. Dat was vlak na de tuinvlindertelling, dus ik heb hem toen niet meegeteld in mijn bericht. Maar misschien kun je je herinneren dat er toen heel veel vlinders van één soort zijn geteld, die niet op de lijst van de vlinderstichting stond: het gamma-uiltje. Lees dit bericht van de vlinderstichting maar eens. Hij lijkt een beetje op de kolibrievlinder (nr. 96), want hij zit geen moment stil.

gamma-uil

Overigens had ik er niet voor naar buiten gehoeven in het donker, want ik heb hem later ook nog gewoon overdag gevonden. Dan kun je wel beter zijn indrukwekkende tekening zien. En dan kan ik dus gerust een uiltje knappen 😉 Want die uitdrukking komt dus van de uiltjes, lees de herkomst in dit bericht van de Quest maar eens.

gamma-uil


Maar, toen ik 's avonds ging kijken of er bij mij ook gamma-uiltjes rond fladderden, kwam ik ook deze beauty tegen. En die heb ik dus nog niet overdag gevonden. Deze #parelmoermot heeft ook nog eens een mooie naam. Het blijkt echter een heel gewone mot te zijn, familie van de grasmotten en met als tweede naam: gewone brandnetelmot. Maar dat hoef je er niet bij te vertellen 😊

parelmoermot


De volgende nachtvlinder zag ik wel weer overdag en ben ik erg blij mee. Het is een #paardenbloemspanner en ik vind het leuk dat ik een van de dieren in mijn tuin heb die leven van de doodgewone paardenbloem, die door veel mensen als onkruid wordt gezien. Ik moet zeggen dat ik ze niet allemáál laat staan, maar toch zeker wel een paar. Want ze zijn dus superbelangrijk voor de biodiversiteit. Dus laat je paardenbloemen maar staan ☀️

paardenbloemspanner

Dan tot slot nog de plakker (nr. 143), die ik alleen nog maar in zijn rups-vorm had gezien. En hoewel zijn uiterlijk als rups spectaculairder is dan als vlinder, kun je op deze foto wel prachtig zijn haartjes en gevederde voelsprieten zien. 

plakker



 
   

             #1000soortentuin

                    239. gamma-uil
                    240. parelmoermot
                    241. paardenbloemspanner

                   

🔀 bekijk ook de hele lijst.



Reacties