Feeling blue

Het schijnt een verzinsel van de reisbranche te zijn, maar in januari is de tuin nou ook niet de meest opbeurende plek. Zelfs niet mijn #1000soortentuin. Misschien word je van deze dieren die passen bij Blue Monday weer wat vrolijker.

Zo vond ik in de zomer deze shiny #blauwemuntgoudhaan. Hij doet zijn naam eer aan, want blauw is hij zeker 😃 Zijn naam behoeft nog wel wat uitleg. Hij valt onder de goudhaantjes en omdat hij dol is op munt, is het een muntgoudhaan. Daar zijn er dan weer meerdere van, waar dit de blauwe van is. 
Hoewel goudhaantjes niet zo geliefd zijn in tuinen, want ze vreten hun favoriete plant razendsnel op, zijn ze wel prachtig. En bij munt is het ook niet zo erg, want dat groeit nog harder dan het opgegeten kan worden.

blauwe muntgoudhaan


Deze #donkereklitboorvlieg past qua naam ook wel bij deze donkere dagen. Deze vlieg heeft mooie vlekken op zijn vleugels, waarmee hij me direct opviel ten opzichte van andere vliegen. Hij behoort tot de boorvliegen, waarvan ik eerder al de grote schermbloemboorvlieg (nr. 47) in mijn tuin vond. Er zijn nog veel meer boorvliegen, met allemaal van die mooie vleugels. Een aantal zijn zeldzaam, maar vliegen wel op planten die ik in mijn tuin heb staan, dus wie weet.. 


donkere klitboorvlieg


Dan ten slotte de #tragerietkever, omdat januari altijd zo traag voorbij gaat. Waarom hij zo traag is, wordt helaas niet uitgelegd, maar haastige spoed is ten slotte zelden goed. Zolang deze kever nog niet volgroeid is, eet hij vooral wortels van waterplanten (vooral riet denk ik dan), maar als volwassen kever voedt hij zich met stuifmeel. Daarvan is uiteraard genoeg in mijn tuin 😊


trage rietkever



 
   

             #1000soortentuin

                    243. blauwe muntgoudhaan
                    244. donkere klitboorvlieg
                    245. trage rietkever
 

                   

🔀 bekijk ook de hele lijst.






Reacties