Tuinvogeltelling 2024

 Dit weekend is het weer zover: de nationale tuinvogeltelling 🐀 Ook dit jaar doe ik weer mee in mijn #1000soortentuin. Misschien herinner je je nog wel wat een teleurstellend resultaat ik had vorig jaar. Dit jaar ging het gelukkig beter! Hoewel ik de laatste maand minder vogels in mijn tuin heb dan in de herfst - toen ik net het voer op had gehangen, moest ik dit om de dag bijvullen en nu hangt het er langer dan een week - is het toch nog wel geregeld spitsuur.

Het resultaat dit jaar:

                πŸ€ 3x Pimpelmees
                πŸ€ 2x Koolmees
                πŸ€ 2x Kauw
                πŸ€ 1x Ekster
                πŸ€ 1x Roodborst

De vinkjes hebben zich vandaag helaas niet laten zien en ik heb tijdens de telling ook geen spectaculaire nieuwe vogels kunnen toevoegen aan mijn lijst.

Maar, eerder deze week werd ik verrast met een tweetal #staartmeesjes 😍 Geen idee waar ik mee bezig was, want ik liet direct alles uit mijn handen vallen toen ik ze uit mijn ooghoeken zag. En ook de anderen waren in rep en roer en slopen naar het raam. We waren gelukkig snel, maar ook rustig genoeg om ze vast te kunnen leggen. Als je denkt dat een koolmeesje schattig is, dan vind je die al snel plomp vergeleken met een pimpelmeesje. Maar een staartmeesje is toch nog next level schattig. Hoewel dat vast ook eraan ligt hoe vaak je de een of de ander ziet. Ik heb direct de vetbollen waar ze graag aan hangen weer aangevuld, maar ik krijg de indruk dat ze ergens anders hun kamp hebben opgeslagen, want ik heb ze nog niet terug gezien.

staartmees



En we hebben eindelijk de #grotebontespecht op foto kunnen vastleggen. Zo eens in het halfjaar komt die eens kijken in onze tuin, hoewel hij zich vooral ophoudt in de grote tuin van het verzorgingstehuis verderop vermoed ik. De meest algemene specht in Nederland, maar hoe leuk als hij in je tuin komt πŸ˜‰

grote bonte specht



 
   

             #1000soortentuin

                    246. staartmees
                    247. grote bonte specht
 

                   

πŸ”€ bekijk ook de hele lijst.



Reacties