Uit het zuiden

Behalve de vogels is het momenteel rustig in mijn #1000soortentuin. Sommige zijn naar het zuiden getrokken, sommige eitjes wachten op de lente en er zullen vast ook volwassen dieren overwinteren, maar die houden zich goed schuil. 

Dan maar wat dieren die niet naar het zuiden zijn getrokken, maar uit het zuiden komen en zich steeds vaker ook hier vestigen (en hier overwinteren). Zoals de #zuidelijkeboomsprinkhaan. Je kunt deze zelfs tot in december waarnemen, vooral 's avonds bij lampen. Deze zag ik echter al in augustus en gewoon overdag. Oorspronkelijk dus niet van hier, maar is in de randstad inmiddels algemeen voorkomend.

zuidelijke boomsprinkhaan


En ook deze #zuidelijkegroeneschildwants zag ik al in de zomer. Ook afkomstig uit Zuid-Europa en wordt geïmporteerd via kasplanten. Sinds een aantal jaar wordt hij ook in de open lucht aangetroffen, zo ook in mijn tuin. Het volwassen exemplaar lijkt op de 'gewone' groene schildwants (nr. 13) die ik al véél eerder heb toegevoegd aan mijn lijst. Dit is echter een nimf en die ziet er eigenlijk best schattig uit. Wellicht vind ik komende zomer de volwassen exemplaren.

zuidelijke groene schildwants




 
   

             #1000soortentuin

                    248. zuidelijke boomsprinkhaan
                    249. zuidelijke groene schildwants
 

                   

🔀 bekijk ook de hele lijst.





 

Reacties