Tweede mijlpaal

Pa pa pa pam, een tweede mijlpaal in mijn #1000soortentuin! En wat voor Ć©Ć©n šŸ˜ Het 250e dier op mijn lijst en dat is er eentje die ik niet had verwacht maar wel heel erg had gehoopt. Officieel was deze #westeuropeseegel misschien exact nummer 250, maar zeker wel in de buurt. Dus dat kwam mooi samen!

De eerlijkheid gebied mij wel te vermelden dat ik deze niet zelf had gespot, maar dat ik 's avond voor het raam werd geroepen. En eerst zag ik ook niet precies wat het was (ik dacht een grote rat en was half in walging en half opgetogen dat ik die dan kon bijschrijven). Toen bleek het dus een EGEL šŸ¦” en was ik in volledige staat van opwinding. Het lukte nog wel een foto te maken, maar zo'n schattige (heldere) foto van voren is echt onmogelijk in het donker. We hebben later nog een paar keer teruggekeken op de buitencamera en inderdaad is hij een paar nachten in de tuin komen scharrelen. Uiteraard heb ik mijn rommelhoekjes nog rommeliger gemaakt en nu maar hopen dat de egels komende zomer ook weer mijn #1000soortentuin weten te vinden. 

West-Europese egel


Nog even wat statistieken šŸ˜‰ Van de 250 zijn er nog steeds het meest insecten, het percentage is zelfs iets meer dan vorige keer: 76% maar liefst (vorige keer was dit precies een kwart). Er zijn ook twee soortgroepen bijgekomen: zoogdieren en luizen. Van twee soortgroepen heb ik nog maar Ć©Ć©n exemplaar gevonden, wat resulteert in een 0% score: luizen en kreeftachtigen.



Bij de insecten is een enorme variatie in de soorten die ik heb gevonden, waarbij inmiddels de nachtvlinders (28 soorten) de vliegen (25 soorten) hebben ingehaald als koploper. De nachtvlinders zijn daarmee ook de sterkste stijger, want de vorige keer waren dit er nog maar twee. Het aantal soorten insecten is gegroeid van 13 naar 19.



En andere feitjes: 
  • Er zijn nu 38 soorten die ik heb gevonden die een kleur in hun naam hebben, waarbij ik ook kleuren als goud, parelmoer en smaragd heb meegerekend. Rood komt daarbij het meeste voor, maar liefst bij zeven soorten.
  • Er zijn 30 soorten die nog geen Nederlandse naam hebben, hoewel er inmiddels een aantal van de vorige keer een Nederlandse naam hebben gekregen šŸ‘Œ
  • Ik heb inmiddels 11 zeldzame soorten gevonden, waarvan twee zeer zeldzaam. EĆ©n daarvan is echter nu niet meer zeer zeldzaam, want die soort rukt blijkbaar op.
  • Veruit de meeste soorten zijn inheems šŸ˜ en twaalf zijn er uitheems, waarvan er sommige invasief zijn.




 
   

             #1000soortentuin

                    250. West-Europese egel
 

                   

šŸ”€ bekijk ook de hele lijst.

šŸ“Š bekijk ook de vorige statistieken hier: de eerste 100 soorten.






Reacties