Bioblitz

Vandaag begint de lente 🌸 en het is stralend weer 🌞 De pimpelmeesjes zijn dan ook al weer druk bezig met een nestje te bouwen in de nestkast en er zoemt een weidehommel in de bloesem van de prunus. En ik krijg zin om weer verder te bouwen aan mijn lijst voor mijn #1000soortentuin. 


weidehommel (nr. 46)

Dit jaar is dat extra leuk, want alle dieren die ik invoer via waarneming.nl, tellen ook mee voor de Bioblitz* die dit jaar gaande is in mijn gemeente. Wat dan extra leuk is, is om het éérste exemplaar toe te voegen aan de lijst. Nu was ik daar niet heel optimistisch over, want tegen de tijd dat ik hiervan op de hoogte was, waren we al eind februari en stonden er al 1000 soorten op de lijst! Waarvan allerlei reguliere bekende soorten natuurlijk, maar ook al allerlei vlinders en andere insecten die ik toch meer aan zonnig weer relateer. 

Maar nu ik weer wat zon in de tuin zag en daarmee ook wat meer leven, ging ik weer vol goede moed aan de slag. Er wordt namelijk ook vastgelegd hoe vaak de soorten zijn vastgelegd en sowieso zoek ik nog altijd nieuwe soorten voor mijn eigen lijst. 

Kun je nagaan hoe opgetogen ik was dat een van de eerste dieren die ik vond dit wantsje was, waarvan ik dacht dat het een kleurrijke kielwants was, of iets van gelijke strekking, die ik in ieder geval al làng op mijn lijst had staan, en het bleek een zeer zeldzame #glansheremietwants! Niet zeldzaam overigens omdat hij bijna uitgestorven is, maar omdat hij hier eigenlijk niet voorkomt en alleen incidenteel als zwerver wordt waargenomen. Echter een week eerder had iemand anders óók een glansheremietwants gevonden, dus dit was jammer genoeg niet de eerste waarneming. Evengoed ben ik blij, want hij stond nog niet op mijn lijst 😀

glansheremietwants


Niet veel later zag ik dit insect op het raam. Ik herkende het direct als een vedermot, want hij heeft van die gekke vleugels waarvan je je afvraagt hoe hij daarmee kan vliegen. Toen ik de windevedermot (nr. 198) vond heb ik dat dan ook uitgezocht. Maar dit bleek een tak binnen de familie, namelijk de #scherphoekvedermot. Waarbij het onbekend blijft wat er dan scherp of hoekig is aan dit nachtvlindertje. Maar wat maakt het uit, er was dit jaar nog geen scherphoekvedermot gespot in de stad, dus ik sta eerste op de lijst 😆

scherphoekvedermot


* Een bioblitz is een bepaalde periode (in dit geval een jaar) om zo veel mogelijk soorten (in dit geval met een doelaantal van 5000) dieren en planten te zoeken in een vastgesteld gebied (in dit geval de gemeente). In zekere zin doe ik ook een bioblitz, hoewel die van mij dan wel heel traag is, want meestal is het maximaal één jaar.



 
   

             #1000soortentuin

                    255. glansheremietwants
                    256. scherphoekvedermot

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.


Reacties