Latijnse namen (3)

Ik heb weer een paar dieren in mijn #1000soortentuin gevonden met alleen een Latijnse naam 😏 Het is niet de eerste verzameling (ik vond al eerder deze dieren en daarna nog deze dieren zonder Nederlandse naam) en vast ook niet de laatste. 

We beginnen weer met een langpootmug, namelijk de #tipulapaludosa. Van deze mug kun je precies lezen op waarneming.nl hoe de antennes en de vleugels eruit zien in vergelijking met een neefje van net een andere soort. Ik moet wel toegeven dat ik dus nog een extra foto heb gemaakt, waar je de antennes goed op ziet, zodat je kunt zien welke van de twee het is 😁

tipula paludosa (langpootmug)

tipula paludosa (langpootmug)


Dan weer een vlieg, want vliegen zijn vaak niet zo interessant om verder te onderzoeken of zelfs maar een naam voor te verzinnen. In dit geval gaat het om de #geomyzatripunctata, wat een soort grasvlieg is (op basis van de Latijnse naam zou ik zeggen een grasvlieg met drie punten, hoewel je op de vleugels er wel iets meer ziet). 

geomyza tripunctata (grasvlieg)


Een tijdje geleden kwam ik deze 'rare snuiter' tegen, het is een snuitkever met de naam #pachyrhinuslethierryi, maar nieuw in Nederland (ofwel een exoot). In dit geval dus gelukkig zeldzaam, hoewel ik hem al wel vaker in mijn tuin heb gezien. Er is verder weinig meer over bekend, behalve dat hij sinds 2008 in Nederland wordt gesignaleerd en dat het een bedreiging is (kan zijn) voor coniferen. Ik zag hem inderdaad in de coniferenhaag.

pachyrhinus lethierryi (snuitkever)


Ik kwam ook zijn inheemse neefje tegen, namelijk de #groenestruiksnuitkever. Die heeft weliswaar een Nederlandse naam, maar daar is ook alles mee gezegd. Het is zelfs niet bekend hoeveel dit beestje voorkomt in Nederland 😕

groene struiksnuitkever


Dan kwam ik dit diertje nog tegen, waarvan ik dacht dat het wellicht een wants was, bijvoorbeeld de snuitkeverschildwants (nr. 51), maar de #issuscoleoptratus blijkt een kevercicade. Volg je het nog? Een cicade die doet alsof hij een kever is en eigenlijk op een wants lijkt. Als je klimop in je tuin hebt, zul je hem zeker wel vinden, want daar is hij dol op.

issus coleoptratus (kevercicade)



 
   

             #1000soortentuin

                    122. tipula paludosa (langpootmug)
                    123. geomyza tripunctata (grasvlieg)
                    124. pachyrhinus lethierryi (snuitkever)
                    125. 
groene struiksnuitkever
                    126. 
issus coleoptratus (kevercicade)

                   

🔀 bekijk ook de hele lijst.








Reacties