Slakkenweer

Nu het alweer wat warmer wordt, maar evengoed heel regenachtig blijft, komen de babyslakjes alweer aan de oppervlakte in mijn #1000soortentuin. Zo glijdt de tijgerslak (nr. 231) alweer door de tuin en uiteraard de segrijnslak (nr. 16) die al het jonge groen probeert te verorberen. Echt slakkenweer dus.

Vorig jaar trof ik een klein slakje aan, waarvan de app zei dat het een #steenbikker was. Superzeldzaam en zo bijzonder dat de locatie zelfs vervaagd wordt weergegeven. Anders komen er honderden slakkenliefhebbers af op de opgegeven plek om dit wonder te aanschouwen, zo stel ik me voor. Het leek mij echter onwaarschijnlijk dat het ècht een steenbikker was en inderdaad, het bleek een #gekieldeloofslak. Veel algemener en die had ik ook nog niet op mijn lijst, dus even welkom 😏

gekielde loofslak


En dit eveneens piepkleine #haarslakje vond ik in mijn kasje. Dit schijnt een van de meest voorkomende huisjesslakken te zijn in Nederland. Ik heb er echter nog niet veel exemplaren van gevonden. Misschien dat ik hem over het hoofd zie, omdat hij echt héél piepklein is (als ik hem nog eens zie, zal ik er iets naast houden dat je dat kunt zien 😉).

haarslak




 
   

             #1000soortentuin

                    253. gekielde loofslak
                    254. haarslak
 

🔀 bekijk ook de hele lijst.


Reacties