Gewoon is niet gewoon (3)

Het lenteseizoen is duidelijk begonnen. Als ik een zonnig halfuurtje over heb, loop ik een rondje in de tuin en kom ik weer allerlei nieuwe en bekende diertjes tegen. Ook als ik geen halfuurtje over heb trouwens, maar op het punt sta om weg te gaan. Dan maak ik toch nog snel een foto. Of als ik thuis kom, heb ik geen tijd om hallo te zeggen, want dan heb ik weer wat gezien. Sorry voor degenen die ik dan laat wachten 😅

Inmiddels heb ik weer een paar 'gewone' dieren bij elkaar verzameld, zoals ook deze #gewonedartelwants. Wat een leuke lenteachtige naam! Ik voel me er direct vrolijk en dartelig door. Te meer omdat deze zowel nieuw op mijn lijst is, als op de bioblitz-lijst van de gemeente 👏 

gewone dartelwants


Vorig jaar (!) in april vond ik al deze #gewoneoprolpissebed. Ik dacht eigenlijk dat alle pissebedden zich konden oprollen, maar dat is dus niet zo. Er zijn er maar een paar (de oprolpissebedden), waarvan alleen deze 'gewone' algemeen voorkomt. Overigens dacht misschien geen andere soorten pissebed te vinden, omdat mijn tuin stikt van de ruwe pissebedden (nr. 78). Maar die kunnen dus blijkbaar wel naast elkaar leven, dus ik heb nu officieel twee soorten pissebedden genoteerd 😀

gewone oprolpissebed


En dan vond ik nog deze #gewonebladcicade, die behoort tot dezelfde familie als de empoasca spec (nr. 11), maar op de foto vind ik ze wel verschillen. En dat kan ook kloppen, want als ik mijn stukje van toen terug lees, blijkt dat er twee soorten zijn die erg op elkaar lijken en dat ÊÊn, deze dus, zich onderscheidt van de andere twee 👌

gewone bladcicade





 
   

             #1000soortentuin

                    258. gewone dartelwants
                    259. gewone oprolpissebed
                    260. gewone bladcicade   
                

   

🔀 bekijk ook de hele lijst.







Reacties